La 2 noiembrie curent au avut loc audieri publice cu privire la bugetul raional pentru anul 2017. Au fost prezenți funcționarii publici, șefii direcțiilor, serviciilor, instituțiilor din subordinea Consiliului raional și desconcentate în teritoriu, consilieri raionali, primarii . Fiecare din cei prezenți la audieri publice a primit o broșură cu prezentarea succintă a bugentului raional pentru anul 2017. Propunerile făcute în cadrul dezbaterilor vor fi examinate în cadrul comisiilor consultative de specialitate, deoarce la data de 15 decembrie va avea loc ședința Consiliului raional unde va fi examinat bugetul pentru anul 2017.
Mesajul preşedintelui raionului
Onorată asistență!
Bugetul este cel mai important act administrativ în viaţa publică a raionului, deoarece reprezintă o expresie financiară a programului de activitate pentru anul viitor, prin care sunt prevăzute şi autorizate veniturile şi cheltuielile anuale unei comunităţi. Elaborarea și aprobarea bugetului reprezintă una din acele probleme majore, care poate fi supusă audierii publice.
În scopul creșterii eficienței și a transparenței în procesul de luare a deciziilor în Consiliul raional, pentru a asigura responsabilitatea și caracter participativ în elaborarea bugetului raional, precum și pentru facilitarea conlucrării între subdiviziunile, instituțiile bugetare în cadrul Consiliului raional, este necesar organizarea și desfășurarea prezentei audieri publice.
Experienţa audierilor publice demonstrează, că acest instrument de participare cetăţenească reprezintă o perspectivă promiţătoare pentru administraţia publică locală, constituie un pas semnificativ pentru promovarea înrădăcinării principiilor democratice la nivel de comunitate.
Scopul prezentei audieri publice constă în informarea, lămurirea și ascultarea participanților, părților interesate despre estimările veniturilor și cheltuielilor ale bugetului raional pe anul 2017, particularităților specifice de stabilire a relațiilor interbugetare.
Aspecte generale
Proiectul bugetului raional pe anul 2017 este elaborat conform prevederilor Legii finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale, Legii privind finanţele publice locale, Legii privind administrația publică locală, Planului de acțiuni pentru implementarea Strategiei Naționale de Descentralizare, Strategiei de dezvoltare a managementului finanțelor publice și altor acte legislative, ce reglementează aspectele bugetar-fiscale.
Elaborarea și prezentarea propunerilor de buget pe anul 2017 și a estimărilor pe anii 2018-2019 s-a efectuat în cadrul noului sistem informațional de management financiar în baza:
*Clasificației bugetare, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor nr.208 din 24.12.2015 (cu modificările și completările ulterioare);
*Setului metodologic privind elaborarea, aprobarea și modificarea bugetului aprobat prin Ordinul ministrului finanțelor nr.209 din 24.12.2015 .
E de menționat, că implementarea în continuare a noului sistem informațional de management financiar va integra un set de instrumente de gestiune financiară, în scopul îmbunătățirii eficienței și transparenței procesului de management financiar, precum și a controlului cheltuielilor publice.
În procesul elaborării bugetului s-a ținut cont de prognoza principalilor indicatori macroeconomici elaborate de Ministerul Economiei.
Mai jos este redată o succintă analiză a bugetului raional Ştefan Vodă la venituri și cheltuieli pentru anul 2017
Sinteza veniturilor bugetului raional Ștefan Vodă pe anul 2017
Nr. | Denumirea
veniturilor |
anul 2016 | Proiect pe a.2017 | |||
Aprobat pe an | Precizat pe an | Executat pe 10 luni | % executării | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. | Impozit pe venitul reținut din salariu | 5668,0 | 5668,0 | 4644,1 | 81,9 | 6274,1 |
2. | Alte impozite pe venit | 189,0 | 189,0 | 295,1 | 156,1 | 358,0 |
3. | Taxa de folosire a drumurilor | 4885,0 | 4885,0 | 3910,9 | 80,1 | 4910,0 |
4. | Taxa pentru resursele naturale (total) | 546,0 | 546,0 | 241,0 | 44,1 | 520,0 |
5. | Amenzile aplicate de secţiile de supraveghere și control ale traficului rutier | 115,0 | 115,0 | 140,5 | 122,2 | 190,0 |
6. | Alte încasări | – | – | 78,8 | – | 5,0 |
7. | Venituri colectate (total) | 1679,4 | 4198,7 | 1612,9 | 38,4 | 4193,6 |
– | Încasări de la prestarea serviciilor cu plată | 1168,0 | 1244,2 | 954,2 | 76,7 | 1371,0 |
– | Plata pentru locațiunea bunurilor patrimoniului public | 416,0 | 416,0 | 374,1 | 89,8 | 398,3 |
– | Taxa de la cumpărarea valutei străine de către persoanele fizice în casele de schimb valutar | 95,0 | 95,0 | 53,3 | 56,1 | 80,0 |
– | Donații voluntare pentru cheltuieli curente din surse interne/externe | – | 236,1 | 231,3 | 98,0 | – |
– | Donații voluntare pentru cheltuieli capitale din surse interne/externe | – | 2207,0 | – | – | 2344,3 |
8. | Transferuri primite între bugetul de stat și bugetele locale (total)
– inclusiv: transferuri de la Fondul Republican de susținere socială a populației |
117690,5
1787,0 |
115570,7
1787,0 |
88592,1
1724,7 |
75,3
96,5 |
118212,4
1758,7 |
8. | Transferuri primite între bugetul de stat și bugetele locale (total)
– inclusiv: transferuri de la Fondul Republican de susținere socială a populației |
117690,5
1787,0 |
115570,7
1787,0 |
88592,1
1724,7 |
75,3
96,5 |
118212,4
1758,7 |
TOTAL: | 130684,0 | 131172,4 | 99515,4 | 75,9 | 134663,0 |
Sinteza bugetului raional Ştefan Vodă la cheltuieli pe anul 2017
N | Denumirea
indicatorului
|
a.2016 | Proiect pe a.2017 | ||||||
Aprobat pe an | Precizat pe an | Executat
pe 10 luni |
%
execut. |
||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
1. | Serviciul de stat cu destinaţie generală, |
6223,5 |
5995,2 |
4461,1 |
74,4 |
6966,8 |
|||
inclusiv serviciul datoriei |
607,9 |
392,6 |
293,5 |
74,8 |
561,0 |
||||
2. | Apărarea naţională | 213,5 | 213,5 | 137,8 | 64,5 | 217,7 | |||
3. | Ordinea publică și securitatea națională |
– |
100,0 |
99,9 |
99,9 |
– |
|||
4. | Serviciul în domeniul economiei | 6573,4 | 6423,4 | 4807,5 | 74,8 | 6792,8 | |||
5. | Ocrotirea sănătăţii | 100,0 | 240,0 | 170,0 | 70,8 | 100,0 | |||
6. | Cultura, | 3712,1 | 3760,3 | 2811,0 | 74,8 | 3922,3 | |||
inclusiv din contul TDS | 2457,2 | 2453,8 | 1885,6 | 76,8 | 2604,8 | ||||
7. | Învățământ | 96323,5
|
98622,7 | 69307,5 | 70,3 | 97188,8 | |||
inclusiv din contul TDS | 92017,7 | 91742,0 | 65782,6 | 71,7 | 90358,3 | ||||
8. | Protecția socială | 16067,7 | 16583,7 | 11795,9 | 71,1 | 17145,3 | |||
inclusiv din contul TDS | 2610,1 | 2758,6 | 1474,0 | 53,4 | 3081,9 | ||||
TOTAL: | 129213,7 | 131938,8 | 93590,7 | 70,9 | 132333,7 | ||||
Excedent | +1559,2 | +1264,5 | +5924,7 | +2329,3 | |||||
Rambursarea împrumutului recreditat | -3208,9 | -2068,5 | -2068,5 | -2329,3 | |||||
Surse de finanțare (modificarea soldului ) | 1649,7 | 804,0 | -3857,3 | – | |||||
E de menționat, că bugetul raional se propune la venituri în sumă de 134663,0 mii lei și la cheltuieli în sumă de 132333,7 mii lei, cu excedent de 2329,3 mii lei.
Veniturile bugetului
Veniturile bugetului raional fac parte din resursele bugetului. Estimarea veniturilor bugetului s-a efectuat în baza prevederilor legislației în vigoare, ținând cont de prevederile proiectelor de legi privind modificarea și completarea unor acte legislative, analizei bazei fiscale a bugetului raional separat pe tipuri de impozite, taxe și alte încasări .
Veniturile bugetului raional se formează din:
1). venituri generale:
– venituri proprii;
– defalcări, conform cotelor procentuale, de la impozitele și taxele de stat;
– transferuri;
2). venituri colectate
Veniturile bugetului raional pe anul 2017 se propun în sumă de 134663,0 mii lei, inclusiv:
venituri generale – 130469,4 mii lei;
venituri colectate – 4193,6 mii lei .
Structura veniturilor în bugetul raionului pe surse de venituri se prezintă în următoarea diagramă:
Structura totală a veniturilor bugetului raional pe surse de venituri pe anul 2017
Ponderea transferurilor de la bugetul de stat în structura totală a veniturilor bugetului raional este cea mai mare (87,8 la sută) în comparaţie cu celelalte surse de venituri ale bugetului raionului şi reprezintă cea mai importantă sursă pentru formarea bugetului raional.
Impozitelor și taxelor le revine 9,1 la sută în structura totală a veniturilor. E de menţionat, că pe anul 2017 aceste venituri se prognozează în volum de 12062,1 mii lei, cu creșterea faţă de prevederile anului 2016 cu 774,1 mii lei.
Alte venituri alcătuiesc 4388,6 mii lei în volumul total al veniturilor bugetului raional, sau 3,1 la sută, cu creșterea faţă de planul anual precizat cu 74,9 mii lei, din ele: venituri colectate – 4193,6 mii lei, amenzi și sancțiuni – 190,0 mii lei.
Structura veniturilor generale ale bugetului raional pe anul 2017
De menţionat, că în structura impozitelor și taxelor ale bugetului raional Ştefan Vodă impozit pe venit din salariu deţine cea mai mare pondere (51,2%), după care urmează taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule înmatriculate în Republica Moldova (40,1%) şi taxa pentru apă (4,7%).
Conform prevederilor clasificației bugetare resurse colectate sunt încasări în contul instituțiilor bugetare de la efectuarea lucrărilor și prestarea serviciilor contra plată, pentru locațiunea bunurilor patrimoniului public, precum și din donații voluntare pentru cheltuieli curente (capitale)din surse interne /externe pentru instituțiile bugetare. Pentru anul 2017 acestea venituri sunt prevăzute la 10 instituții bugetare în sumă totală de 4193,6 mii lei, conform structurii redate mai jos.
Structura veniturilor colectate ale bugetului raional pe anul 2017
Evoluţia veniturilor curente ale bugetului raionului pe anii 2013-2017 se prezintă în tabelul şi diagrama ce urmează:
Dinamica veniturilor curente ale bugetului raional Ştefan Vodă pe anii 2013- 2017
2013
Executat |
2014
Executat |
2015
Executat |
2016
Scontat |
2017
Proiect
|
|
Total veniturile curente, inclusiv: | 23840,9 | 25986,0 | 12709,8 | 15639,4 | 16450,6 |
Impozite și taxe (veniturile fiscale): | 22055,4 | 23888,9 | 9712,5 | 11226,0 | 12062,0 |
– impozite pe venit | 18418,4 | 20653,1 | 5254,8 | 5935,0 | 6632,0 |
– taxa pentru folosirea drumurilor | 3104,5 | 3031,7 | 3947,1 | 4885,0 | 4910,0 |
– taxele pentru resursele naturale | 532,5 | 204,1 | 510,6 | 406,0 | 520,0 |
Alte venituri (încasările nefiscale): | 1785,5 | 2097,1 | 2997,3 | 4413,4 | 4388,6
|
– veniturile din activitatea de întreprinzător şi din proprietate |
93,1 |
143,0 |
73,7 |
80,0 |
5,0 |
– amenzile și sancțiuni | 77,5 | 91,6 | 112,7 | 170,0 | 190,0 |
-venituri colectate (total) | 1614,9 | 1862,5 | 2810,9 | 4163,4 | 4193,6 |
Pentru anul 2017 veniturile curente (veniturile bugetului cu excepția transferurilor) se preconizează în sumă de 16450,6 mii lei. În comparaţie cu suma scontată pe anul 2016 aceste venituri se vor majora cu 811,2 mii lei sau cu 5,2 la sută din contul majorării în anul 2017 în bugetul raional, preponderent, următoarelor impozitelor și plăți, inclusiv:
* impozite pe venit (total) cu 697,0 mii lei;
* taxa pentru folosirea drumurilor de către autovehicule înmatriculate în Republica Moldova cu 25,0 mii lei;
* taxa pentru resursele naturale (total) cu 114,0 mii lei;
* amenzi și sancțiuni cu 20,0 mii lei;
* venituri colectate (total) cu 30,2 mii lei.
Obiectivul proiectului bugetului raional pe anul 2017 și estimările pe anii 2018-2019 este asigurarea veniturilor pentru finanțarea cheltuielilor prioritare și a durabilității bugetar-fiscale.
Cheltuielile bugetului raional
Cheltuielile bugetului raional prevăd asigurarea implementării priorităților de politici care derivă din Programul de activitate al Guvernului și documentele de politici naționale și sectoriale.
E de menţionat, că în anul 2017 va continua implementarea bugetării pe programe şi performanţă, unde accentul a fost pus pe legăturile dintre politicile şi strategiile naţionale şi locale cu alocarea resurselor disponibile şi alocarea clară a modalităţii de atingere a obiectivelor dorite, prin stabilirea unor rezultate măsurabile ale acţiunilor şi politicilor. Bugetarea pe bază de programe este în strânsă legătură cu planificare pe termen mediu, deoarece majoritatea politicilor au durată mai mare de un an. Cheltuielile bugetului raional sunt bazate pe 15 programe şi 33 subprograme şi care se prezintă în tabela următoare:
Sinteza resurselor şi cheltuielilor bugetului raional
conform clasificaţiei funcţionale şi pe programe pe anul 2017
Denumirea | Cod | Suma, mii lei |
Cheltuieli recurente, în total | (2+3)-3192 | 132333,7 |
cheltuieli de personal, în total | 21 | 89714,1 |
Investiţii capitale, în total | 3192 | – |
Servicii de stat cu destinaţie generală | 01 | |
Resurse, total | 6966,8 | |
Resurse generale | 1 | 6658,5 |
Resurse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | 308,3 |
Cheltuieli, total | 6966,8 | |
Exercitarea guvernării | 0301 | 3150,2 |
Servicii de suport pentru exercitarea guvernării | 0302 | 1186,0 |
Politici şi management în domeniul bugetar-fiscal | 0501 | 1269,6 |
Gestionarea fondurilor de rezervă şi de intervenţie | 0802 | 800,0 |
Datoria internă a APL | 1703 | 561,0 |
Apărare naţională | 02 | |
Resurse, total | 217,7 | |
Resurse generale | 1 | 217,7 |
Resurse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | – |
Cheltuieli, total | 217,7 | |
Servicii de suport în domeniul apărării naţionale | 3104 | 217,7 |
Servicii în domeniul economiei | 04 | |
Resurse, total | 6792,8 | |
Resurse generale | 1 | 6792,8 |
Resurse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | – |
Cheltuieli, total | 6792,8 | |
Politici şi management în domeniul macroeconomic şi de dezvoltare a economiei | 5001 | 437,5 |
Politici şi management în domeniul agriculturii | 5101 | 774,2 |
Politici şi management în domeniul dezvoltării regionale şi construcţiilor | 6101 | 484,0 |
Dezvoltarea drumurilor | 6402 | 4910,0 |
Politici şi management în domeniul geodeziei, cartografiei şi cadastrului | 6901 | 187,1 |
Ocrotirea sănătăţii | 07 | |
Resurse, total | 100,0 | |
Resurse generale | 1 | 100,0 |
Resurse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | – |
Cheltuieli, total | 100,0 | |
Programe naţionale şi speciale în domeniul ocrotirii sănătăţii | 8018 | 100,0 |
Cultura, sport, tineret, culte şi odihnă | 08 | |
Resurse, total | 3922,3 | |
Resurse generale | 1 | 3922,3 |
Resurse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | – |
Cheltuieli, total | 3922,3 | |
Politici şi management în domeniul culturii | 8501 | 502,7 |
Dezvoltarea culturii | 8502 | 418,9 |
Protejarea şi punerea în valoare a patrimoniului cultural naţional | 8503 | 175,9 |
Susţinerea culturii scrise | 8504 | 50,0 |
Sport | 8602 | 2724,8 |
Tineret | 8603 | 50,0 |
Învățământ | 09 | |
Resurse, total | 97188,8 | |
Resurse generale | 1 | 93463,5 |
Resurse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | 3725,3 |
Cheltuieli, total | 97188,8 | |
Politici şi management în domeniul educaţiei | 8801 | 2260,7 |
Învățământ primar | 8803 | 3392,5 |
Învățământ gimnazial | 8804 | 50807,0 |
Învățământ special | 8805 | 4504,9 |
Învățământ liceal | 8806 | 24379,0 |
Servicii generale în educaţie | 8813 | 844,5 |
Educaţie extraşcolară şi susţinerea elevilor dotaţi | 8814 | 10807,1 |
Curriculum | 8815 | 193,1 |
Protecţie socială | 10 | |
Resurse, total | 17145,3 | |
Resurse generale | 1 | 15226,6 |
Resurse colectate de autorităţi/instituţii bugetare | 2 | 1918,7 |
Cheltuieli, total | 17145,3 | |
Politici şi management în domeniul protecţiei sociale | 9001 | 838,2 |
Protecţie a persoanelor în etate | 9004 | 1101,6 |
Protecţie a familiei şi copilului | 9006 | 6310,4 |
Asistență socială a persoanelor cu necesităţi speciale | 9010 | 6721,9 |
Protecţie socială în cazuri excepţionale | 9012 | 1838,7 |
Asigurarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi | 9013 | 30,0 |
Protecţia socială a unor categorii de cetăţeni | 9019 | 304,5 |
Pentru anul 2017 cheltuielile bugetului raional s-au estimat în sumă de 132333,7 mii lei, cu o creștere de 3120,0 mii lei față de cel aprobat pe anul 2016, sau cu creștere de 2,4 %.
Volumul preponderent al resurselor financiare publice disponibile se direcționează către domeniul social – 118356,4 mii lei din totalul cheltuielilor publice, sau 89,4 la sută.
În aspect economic, cheltuielile publice bugetare reflectă tendințele programelor de cheltuieli recurente și sunt estimate în sumă integrală. Cheltuielile de personal în bugetul raional pe a. 2017 constituie 89714,1 mii lei, sau 67,8 la sută. Comparativ cu bugetul aprobat pe anul 2016 cheltuielile de personal în valoare nominală sunt în creștere cu 533,2 mii lei, influențată în fond de majorările salariale trecătoare și continuitatea politicii aplicată în anul 2016. Pentru anul 2017 numărul de personal luat în calcul la estimarea cheltuielilor de personal constituie 1670,53 unități.
Totodată, costurile programelor de cheltuieli pe grupe funcționale s-au bazat pe prioritățile de politici intersectoriale. Pentru întreţinerea a 51,5 unităţi ale aparatului preşedintelui, direcţiei finanțe și serviciului de deservire a clădirilor administrative s-au estimat cheltuieli în sumă de 6966,8 mii lei, inclusiv cheltuielile de personal constituie 3191,6 mii lei, precum la grupa funcțională dată se însumă și cheltuielile fondului de rezervă în volumul de 800,0 mii lei.
În proiectul bugetului raionului sunt estimate cheltuieli pentru apărarea națională în sumă de 217,7 mii lei pentru întreţinerea Secției administrativ-militare.
La grupa funcțională 04 ”Servicii în domeniul economiei ” cheltuielile estimate includ alocații la întreținerea Direcției economie și atragerea investițiilor, Direcției agricultură și alimentație, Direcției construcții, gospodărie comunală și drumuri, Serviciul relații funciare și cadastru și întreținerea drumurilor și care constituie 6792,8 mii lei. Cheltuielile pentru întreţinerea drumurilor locale s-au estimat în volumul defalcărilor de la taxa de folosire a drumurilor de la posesorii de autovehicule înmatriculate în Republica Moldova în sumă de 4910,0 mii lei.
Din contul surselor proprii s-au estimat 100,0 mii lei pentru susținerea ramuri „Ocrotirea sănătății ”, inclusiv: pentru procurarea amestecurilor adaptive pentru copii de vârstă sub un an alimentați artificial din familii socialmente vulnerabile 40,0 mii lei; susținerea donatorilor de sânge 60,0 mii lei, care urmează a fi utilizate pentru suplimentarea pachetului alimentar.
Cheltuielile pentru ramura „Cultura, sport ,tineret, culte și odihna” au fost estimate în bugetul raional în sumă de 3922,3 mii lei. La ramura dată se întreţin 3 muzee, formaţiunea artistică Crescendo, Școala sportivă, Direcția cultură, tineret, sport și turism pentru care s-au preconizat mijloace în sumă de 3402,3 mii lei, inclusiv 2604,8 mii lei din contul transferurilor cu destinație specială pentru Școala sportivă. În aceste instituţii se prevede întreţinerea a 50,9 unităţi, cheltuielile de personal constituie 2599,3 mii lei.
Pentru organizarea şi petrecerea măsurilor în domeniul sportului sunt prevăzute mijloace în sumă de 120,0 mii lei. Pentru petrecerea acţiunilor cultural-educative s-au preconizat mijloace în sumă de 350,0 mii lei, pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor pentru tineret s-au estimat mijloace bugetare în sumă de 50,0 mii lei.
Pentru ramura „Învățământ” s-au estimat cheltuieli în sumă de 97188,8 mii lei, sau 73,4 la sută din volumul total de cheltuieli bugetare. În volumul total al cheltuielilor ponderea cheltuielilor de personal constituie 73488,0 mii lei sau 75,6 la sută.
Pentru școli, gimnazii și licee, finanțate pe bază de cost standard per elev, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.868 din 08.10.2014 sunt prevăzute transferuri categoriale în sumă de 72188,9 mii lei.
Volumul de alocații pentru aceste instituții s-au estimat pentru 5838 elevi ponderați și 27 instituții, care constituie în total 65261,5 mii lei, reieşind din cuantumul normativului valoric pentru un elev ponderat şi a normativului valoric pentru instituţie luat în calcul la stabilirea volumului de cheltuieli pe fiecare instituţie de învățământ în implementarea formulei de finanţare fiind de 9803 lei şi respectiv 449572 lei.
Ținând cont de normativele menționate mai sus și de prevederile Regulamentului privind finanțarea în bază de cost standard per elev a instituțiilor de învățământ primar și secundar general s-a constituit componenta raională 3% ( 5553,5 mii lei ) și fondul pentru educație incluzivă 2% ( 1373,9 mii lei ). Din aceste fonduri sursele bănești vor fi repartizate la propunerea Direcției Învățământ instituțiilor școlare după necesități .
Cheltuielile pentru acordarea dejunurilor calde elevilor claselor I-IV sunt estimate suplimentar în afara formulei şi constituie 3669,3 mii lei reieşind din numărul de 171 zile de alimentație şi norma de alimentaţie – 7,80 lei pentru 2751 elevi. Astfel,cheltuielile totale pe instituțiile de învățământ primar, gimnazial și liceal constituie 78578,5 mii lei, inclusiv 376,0 mii lei sunt venituri colectate de către aceste instituții și 2344,3 mii lei sunt donații voluntare legate de renovarea LT Ștefan Vodă obținute din bugetul propriu al Județului Dâmbovița, România.
Pentru acoperirea cheltuielilor legate de organizarea şi desfăşurarea examenelor de absolvire a gimnaziilor, şcolilor şi liceelor sunt preconizate mijloace în sumă de 193,1 mii lei, de asemenea din contul transferurilor cu destinaţie specială sunt prevăzute și 19,3 mii lei în scopul asigurării și desfășurării olimpiadelor raionale.
Pe teritoriul raionului activează Şcoala auxiliară-internat Popeasca cu un efectiv de 42 elevi în 4 clase complete, pentru care sunt prevăzute mijloace în sumă de 4504,9 mii lei din contul transferurilor cu destinație specială pentru finanțarea instituțiilor din învățământ.
Cheltuielile pentru Direcția generală educație Ștefan Vodă și SAP s-au estimat în volum de 3105,2 mii lei pentru întreținerea a 42,5 unități de personal, ce urmează a fi acoperite din contul surselor proprii ale bugetului raional.
Pentru asigurarea activităţii extraşcolare – Şcoala de Arte „M. Bieșu”, Şcoala de Arte din s. Olănești, Centrul de creaţie unde sunt încadraţi în procesul de instruire 1412 copii în 93 grupe s-au estimat cheltuieli în sumă de 8692,8 mii lei, inclusiv din contul transferurilor cu destinație specială de la bugetul de stat 8157,8 mii lei.
Pentru asigurarea odihnei de vară a copiilor și adolescenților a câte 120 copii în schimb,total 6 schimburi a câte 10 zile s-au prevăzut mijloace în sumă de 2095,0 mii lei, dintre care 1625,0 mii lei for fi acoperite din contul transferurilor cu destinaţie specială de la bugetul de stat.
Cheltuielile pentru întreţinerea instituţiilor şi acţiunilor atribuite ramurii „Protecție socială” s-au estimat în sumă de 17145,3 mii lei, inclusiv din contul surselor proprii 14063,4 mii lei.
Plățile sociale vor fi acoperite din contul transferurilor cu destinaţie specială de la bugetul de stat în sumă de 3081,9 mii lei, dintre care:
- plata indemnizațiilor pentru copiii înfiaţi şi copiii orfani și rămaşi fără îngrijirea părintească, sub tutelă, au fost estimate cheltuieli a câte 800 lei lunar pentru un beneficiar (145 beneficiari), astfel s-au estimat cheltuielile în sumă de 1392,0 mii lei;
- plata compensațiilor pentru serviciile de transport, care includ:
- a) plata compensaţiilor pentru călătoria în transportul comun urban, suburban şi interurban, pentru invalizii de gradul I şi II, copiii invalizi şi persoanele ce însoţesc un invalid de gradul I s-au un copil invalid s-au calculat în sumă de 980,6 mii lei pentru 3553 beneficiari a câte 23 lei lunar;
- b) compensarea cheltuielilor de deservire cu transport a persoanelor cu dizabilităţi ale aparatului locomotor prin acordarea unei compensaţii anuale în cuantum de 800 lei /an , pentru 506 beneficiari sunt estimate cheltuieli în sumă de 404,8 mii lei;
– compensarea cheltuielilor tinerilor specialiști, absolvenți ai instituțiilor de învățământ superior și mediu de specialitate,angajați în instituțiile de învățământ din mediul rural pentru închirierea locuințelor, plata indemnizației unice și pentru unele tipuri de resurse energetice 304,5 mii lei, pentru 16 tineri specialiști.
Cheltuielile pentru întreținerea instituțiilor din acest domeniu și anume: serviciul asistență personală, serviciul de asistență parentală profesionistă, serviciul sprijin familial, serviciul de îngrijire socială la domiciliu, 4 centre comunitare de prestare a serviciilor sociale, serviciul de asistență comunitară, serviciul protezare și ortopedie, aparatul administrativ includ cheltuieli de personal și alte cheltuieli curente necesare pentru activitate şi se estimează în total în sumă de 14063,4 mii lei, care vor fi acoperite din surse proprii.
Volumul total al fondului local de susţinere socială a populaţiei constituie 1838,7 mii lei, inclusiv pentru ajutoare unice populaţiei 1742,7 mii lei, transferurile din Fondul Republican de susţinere socială a populaţiei constituie 1758,7 mii lei. Din contul mijloacelor Fondului local se preconizează 96,0 mii lei transferuri pentru serviciile cantinelor de ajutor social pentru asigurarea cu hrană gratuită a persoanelor din localitățile Ştefan Vodă şi Cioburciu a câte 4,0 mii lei lunar pentru 10 beneficiari a câte 20 lei în zi, 20 zile de alimentare .
Pentru întreţinerea serviciului de îngrijire socială la domiciliu se preconizează 2148,8 mii lei.
Pentru deservirea a 496 persoane se întreţin 47,0 unităţi de lucrători sociali, în mediu revenind câte 10 persoane deservite la un lucrător social. Cheltuielile pentru retribuirea muncii constituie 1614,7 mii lei pentru 51,5 unităţi de personal.
Pentru întreţinerea Serviciului de asistenţă socială comunitară s-au estimat cheltuieli în sumă de 1339,6 mii lei. Din contul bugetului raional sunt întreţinute 26,0 unităţi de personal, s-au calculat cheltuieli pentru retribuirea muncii în sumă de 1223,3 mii lei.
Pentru întreținerea centrului de servicii specializate pentru copii și tineri cu dizabilități fizice de zi din or. Ștefan Vodă s-au preconizat 937,1 mii lei, inclusiv retribuirea muncii constituie 691,8 mii lei pentru întreținerea a 11,5 unități de personal, în mediu beneficiază de asistență socială 26 tutelați.
Pentru întreținerea a două centre de plasament pentru copii din or. Ștefan Vodă și s. Olănești s-au estimat cheltuieli în sumă de 2664,0 mii lei, inclusiv retribuirea muncii constituie 1128,1 mii lei pentru întreținerea a 28,75 unități de personal și beneficiază de servicii 56 tutelați. Pentru anul 2017 s-au prevăzut 149,2 mii lei la reparația curentă a edificiului centrului din or. Ștefan Vodă.
Pentru întreţinerea a 0,5 unităţi de felcer protezist s-au estimat cheltuieli în sumă de 24,3 mii lei, inclusiv retribuirea muncii 15,9 mii lei.
Întru asigurarea activității Serviciului de asistență parentală profesionistă (plasament familial a 33 copii) pe anul 2017 s-au calculat alocații în sumă de 1277,3 mii lei, inclusiv cheltuielile de personal constituie 754,7 mii lei pentru 16,0 unități de personal.
În proiectul bugetului raional pe anul 2017 s-au prevăzut mijloace la întreținerea serviciului asistență personală în sumă de 1823,8 mii lei, inclusiv: 1752,8 mii lei pentru achitarea cheltuielilor de personal la 52,0 unități de personal. Vor beneficia de servicii de asistență și îngrijire 51 de copii și adulți cu dizabilități severe.
Pentru întreţinerea Direcţiei asistența socială și protecția familiei s-au calculat cheltuieli în sumă de 838,2 mii lei pentru 8,0 unităţi de personal, din ele pentru cheltuielile de personal 735,7 mii lei.
Întru susținerea a 8 familii cu copii socialmente vulnerabile s-au estimat 40,0 mii lei pentru acordarea ajutorului material
Cheltuielile Biroului comun de informații și servicii s-au estimat în sumă de 30,0 mii lei, integral pentru servicii de transport,vor beneficia de informații și servicii peste 170 persoane.
E de menţionat, că excedentul în sumă de 2329,3 mii lei a Consiliului raional va fi îndreptat la rambursarea împrumutului recreditat în conformitate cu Contractul de Recreditare nr.6 din 24.12.2009 încheiat între Ministerul Finanţelor şi Consiliul Raional Ştefan-Vodă, în scopul realizării Proiectului Energetic II suplimentar al Băncii Mondiale.
Conform prevederilor legislației în vigoare, cheltuielile bugetului raional se prezenta în următoarea structură funcțională:
Structura funcţională a cheltuielilor bugetului raional în anul 2017
După cum urmărim, partea considerabilă în volumul cheltuielilor le revine cheltuielilor pentru întreţinerea instituţiilor din învățământ şi anume 73,4 %.
Structura economică a cheltuielilor bugetare se prezintă în următoarea diagramă:
Structura economică a cheltuielilor bugetului raional în anul 2017
Analizând structura dată, cheltuielilor de personal (remunerarea muncii pedagogilor, educatorilor, personalului tehnic, etc.; plata contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale; plata primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală) le revine 67,8 la sută din volumul de cheltuieli preconizat pe anul 2017.
Evoluţia cheltuielilor bugetului raional pe anii 2012-2017 se reflectă în diagrama ce urmează:
Dinamica cheltuielilor bugetului raional pe anii 2013-2017
Analizând structura dată, cheltuielilor de personal (remunerarea muncii pedagogilor, educatorilor, personalului tehnic, etc.; plata contribuţiilor la bugetul asigurărilor sociale; plata primelor de asigurare obligatorie de asistenţă medicală) le revine 67,8 la sută din volumul de cheltuieli preconizat pe anul 2017.
Evoluţia cheltuielilor bugetului raional pe anii 2012-2017 se reflectă în diagrama ce urmează:
Dinamica cheltuielilor bugetului raional pe anii 2013-2017
Cheltuielile preconizate pentru anul 2017 în sumă de 132333,7 mii lei în comparaţie cu mijloace aprobate pe anul 2016 se vor majora cu 3120,0 mii lei, inclusiv, la compartimentul „Cheltuieli de personal”, cu 533,2 mii lei; procurarea mijloacelor fixe cu 1665,1 mii lei, stocuri de materiale circulante (combustibil, produse alimentare, materiale de uz gospodăresc) cu 1089,0 mii lei.
E de menționat, că estimările de cheltuieli ale bugetului raional pentru anul 2017 sunt în limita volumului de resurse financiare disponibile, care urmează să fie direcționate la programe de importanță vitală, care ar permite soluționarea problemelor stringente, fără admiterea datoriilor creditoare și blocaje financiare.
Astfel, după prezentarea succintă a cheltuielilor pe anul 2017 ce pot fi finanţate de la bugetul raional se poate afirma, că se propune spre dezbateri un proiect de buget elaborat din punct de vedere optim, acoperind cheltuielile de prima necesitate, deoarece sursele disponibile nu acoperă necesităţile.
În timpul dezbaterilor, observaţiile D-voastră sunt binevenite şi vor fi apreciate pentru, că ne vor oferi informaţii utile necesare în procesul de planificare a bugetului pe viitor.
Sperăm la o participare activă a DVS la Audierea publică şi mizăm pe sprijinul şi responsabilitatea fiecăruia pentru prosperarea raionului.
Vă mulţumim pentru participare.
Informaţii suplimentare privind bugetul raionului puteţi primi la telefoanele de contact:
0242 2-30-48, 0242 2-21-41.