Asistență Socială și Protecția Familiei

Regulamentul de organizare şi funcţionare a DASPF

Regulamentul de organizare şi funcţionare a Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei a Consiliului raional Ştefan Vodă (în continuare Regulament) stabileşte statutul juridic, atribuţiile şi drepturile structurii teritoriale de asistenţă socială, precum şi modul de organizare şi funcţionare a acesteia.

Dispoziţii generale

  1. Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei se constituie de către Consiliul raional Ştefan Vodă în coordonare cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi în activitatea sa este subordonată în plan administrativ – Consiliului raional Ştefan Vodă, iar în plan metodologic – MMPSF.
  2. Structura teritorială de asistenţă socială este o subdiviziune independentă a Consiliului raional.
  3. În activitatea sa Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei se conduce de prevederile actelor internaţionale în domeniul la care Republica Moldova este parte, Constituţiei Republicii Moldova, legilor, hotărârilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărârilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, deciziilor organelor administraţiei publice locale, ordinelor şi instrucţiunilor MMPSF şi de alte acte normative, precum şi de prezentul Regulament.
  4. Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei este persoana juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat al Republicii Moldova şi cu denumirea sa, de cont de decontare, de alte conturi în instituţiile bancare.

Capitolul II. Scopuri şi obiectivele Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei

  1. Scopul Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei este de a contribui la îmbunătăţirea calităţii vieţii persoanelor în dificultate prin asigurarea asistenţei sociale în raza raionului Ştefan Vodă.
  2. În vederea realizării scopului propus, Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei are următoarele obiective:
  3. Dezvoltarea şi administrarea serviciilor de  asistenţă socială la nivel teritorial în conformitate cu politica naţională şi strategiile din domeniu;
  4. Satisfacerea necesităţilor sociale a persoanelor şi grupurilor aflate în dificultate de pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale.

Capitolul III. Principiile de activitate ale Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei

  1. Principiile de care se conduce Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei sunt următoarele:
  2. principiul accesibilităţii prevede asigurarea accesului persoanelor în dificultate la toate serviciile sociale: informarea populaţiei despre serviciile sociale existente, dezvoltarea serviciilor sociale noi şi amplasarea lor în proximitatea beneficiarilor, precum şi adaptarea serviciilor la necesităţile beneficiarilor.
  3. principiul centrării pe beneficiar prevede ajustarea serviciilor sociale la nevoile individuale ale beneficiarilor, într-un proces de schimbare continuă, în baza evaluării impactului acestora situaţiei beneficiarului. Aceasta include consolidarea capacităţilor şi motivarea beneficiarului de a depăşi situaţia de dificultate, acolo unde este posibil, precum şi încurajarea implicării active a beneficiarului în identificarea nevoilor, planificarea, implementarea, monitorizarea şi evaluarea serviciilor sociale.
  4. principiul oportunităţilor egale prevede serviciile sociale pentru toate persoanele în dificultate, fără discriminare de gen, vârstă, dizabilitate, religie, cultură, limba vorbită.
  5. principiul asistenţei sociale orientate prevede direcţionarea prioritară a asistenţei sociale spre cei mai săraci şi vulnerabili, identificaţi în baza evaluării nevoilor individuale.
  6. principiul celerităţii, care prevede promptitudine în luarea deciziilor în vederea prevenirii agravării stării de dificultate a beneficiarului.

Capitolul IV. Funcţiile de bază ale Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei

  1. În vederea realizării scopului şi obiectivelor Direcţia socială şi protecţia familiei realizează următoarele funcţii:
  2. de planificare strategică, prin care se asigură elaborarea strategiei locale de asistenţă socială în conformitate cu necesităţile populaţiei din teritoriu şi cu politica naţională în domeniul asistenţei sociale.
  3. de administrare, prin care se asigură dezvoltarea şi gestionarea serviciilor de asistenţă socială şi asigurarea lor cu resurse financiare necesare, în funcţie de necesităţile identificate ale populaţiei din teritoriul, în conformitate cu competenţele stabilite prin lege.
  4. de prestare a serviciilor de asistenţă socială, prin care se asigură acordarea prestaţiilor sociale şi serviciilor sociale populaţiei aflate în dificultate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale.
  5. de coordonare, prin care se asigură corelarea activităţilor cu suportul metodologic oferit de MMPSF, precum şi cu activitatea unităţilor de asistenţă socială din cadrul administraţiei publice locale de nivelul întâi din raza administrativ-teritorială.
  6. de colaborare, prin care se asigură interacţiunea cu serviciile publice centrale şi locale în domeniul asistenţei sociale, precum şi cu reprezentanţii societăţii civile care desfăşoară activităţi în domeniu.

Capitolul V. Atribuţiile Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei

  1. În domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice, aflate în dificultate Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei are următoarele atribuţii:
  2. realizează politica naţională în domeniul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice aflate în dificultate şi asigură aplicarea legislaţiei la nivel teritorial;
  3. promovează interesele persoanelor vârstnice aflate în dificultate conform principiilor stipulate în legislaţia naţională şi Convenţia ONU cu privire la drepturile omului şi Declaraţiei de la Madrid la care Republica Moldova este parte;
  4. elaborează strategii la nivel de raion pentru susţinerea vârstnicilor aflaţi în dificultate în parteneriat cu reprezentanţii Consiliului raional, instituţiilor relevante şi a societăţii civile, conducându-se de rezultatele evaluării identificate în teritoriu;
  5. informează populaţia despre serviciile de asistenţă socială adresate persoanelor vârstnice, criteriile de eligibilitate, procedurile de solicitare a serviciilor de asistenţă socială, drepturile şi responsabilităţile beneficiarilor;
  6. contribuie la perfectarea documentelor necesare pentru oferirea prestaţilor sociale;
  7. dezvoltă, consolidează şi prestează servicii adresate persoanelor vârstnice aflate în dificultate:
  8. serviciile sociale comunitare pentru persoanele vârstnice (serviciul de îngrijire socială la domiciliu, serviciul de asistenţă socială comunitară, serviciul cantinei de ajutor social, serviciile centrelor comunitare).
  9. în caz de necesitate, serviciile specializate şi cu specializare înaltă (aziluri, centre de plasament temporar pentru persoane în etate, centre de reabilitare, etc.).
  10. referă cazurile complexe spre serviciile specializate sau cu specializare înaltă prestate la nivel naţional:
    • serviciile internatelor psiho-neurologice;
    • serviciile centrelor republicane de reabilitare;
  11. coordonează activitatea specialiştilor şi asistenţilor sociali comunitari care prestează servicii sociale adresate persoanelor vârstnice aflate în dificultate şi a reprezentanţilor organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale;
  12. asigură realizarea intervenţiei în cazul persoanelor vârstnice aflate în dificultate conform procedurii managementului de caz;
  13. evaluarea impactului serviciilor de asistenţă socială pentru persoanele vârstnice aflate în dificultate;
  14. promovează şi implementează măsuri necesare pentru eficientizarea acordării prestaţiilor sociale şi sporirii accesului şi calităţii serviciilor pentru persoanele vârstnice aflate în dificultate.
  15. În domeniul asistenţei sociale a familiei şi copilului Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei are următoarele atribuţii:
  16. realizează politica naţională în domeniul asistenţei sociale a familiilor cu copii şi asigură aplicarea legislaţiei la nivel teritorial;
  17. respectă, promovează şi garantează drepturile copilului prin Constituţie şi lege, în concordanţă cu prevederile Convenţiei Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la drepturile copilului şi ale celorlalte acte internaţionale în materie la care Republica Moldova este parte;
  18. exercită funcţiile de Autoritate Tutelară în domeniul protecţiei drepturilor copilului în raza unităţii administrativ-teritoriale;
  19. elaborează strategii la nivel de raion pentru susţinerea familiilor cu copii în dificultate în parteneriat cu Consiliul raional, Consiliul raional pentru protecţia drepturilor copilului şi Consiliile locale pentru protecţia drepturilor copilului în baza evaluării necesităţilor identificate în raion;
  20. consolidează, dezvoltă şi prestează servicii sociale adresate familiilor cu copii în dificultate:
    • servicii sociale comunitare (serviciul de asistenţă socială comunitară, serviciul cantinei de ajutor social, serviciile centrelor comunitare, serviciul de reintegrare şi sprijin familial);
    • servicii de tip familie (forma de protecţie tutelă/curatelă, casa de copii de tip familie, asistenţă parentală profesionistă, adopţia naţională);
    • în caz de necesitate, a serviciilor de zi;
    • în caz de necesitate, a serviciilor de tip rezidenţial.
  21. coordonează activitatea specialiştilor şi asistenţilor sociali care prestează servicii sociale adresate familiilor cu copii şi a reprezentanţilor organizaţiilor guvernamentale şi neguvernamentale relevante;
  22. identifică activ cazurile copiilor aflaţi în dificultate, asigură intervenţia timpurie şi prevenirea agravării problemelor sociale;
  23. realizează intervenţia în cazul familiilor şi copiilor în dificultate conform procedurii managementului de caz, stabileşte statutul copilului, determină forma de protecţie adecvată situaţiei copilului, reprezintă interesele copiilor în judecată, monitorizează situaţia copilului în cadrul serviciului în care a fost plasat.
  24. adresează către Comisia medico-psiho-pedagogică copiii cu necesităţi educaţionale speciale pentru diagnosticare şi recomandarea instituţiei educaţionale adecvate capacităţilor copilului;
  25. adresează către Comisia medicală-consultativă copii cu dizabilităţi pentru stabilirea gradului de dizabilitate în baza căruia se recomandă tratamentul şi se perfectează indemnizaţia de dizabilitate;
  26. înaintează pentru examinare la Comisia pentru protecţia copilului aflat în dificultate cazurile copiilor propuşi pentru plasament.
  27. referă cazurile complexe spre serviciile specializate sau cu specializare înaltă prestate la nivel naţional:
    • serviciile instituţiilor rezidenţiale pentru copii;
    • serviciile centrelor de plasament şi reabilitare pentru copii de vârstă fragedă;
    • serviciile centrelor de plasament temporar al minorilor.
  28. monitorizează situaţia copiilor aflaţi în diferite forme de plasament;
  29. evaluează impactul serviciilor de asistenţă socială adresate familiilor cu copii aflate în dificultate în vederea prevenirii separării copilului de familie şi comunitate.
  30. În domeniul asistenţei sociale a persoanelor cu dizabilităţi Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei are următoarele atribuţii :
  31. realizează politica naţională în domeniul asistenţei sociale a persoanelor cu dizabilităţi de toate vârstele şi asigură aplicarea legislaţiei la nivel raional;
  32. promovează interesele tuturor persoanelor cu dizabilităţi de toate vârstele conform principiilor stipulate în legislaţia naţională şi Convenţia ONU privind protecţia persoanelor cu dizabilităţi la care Republica Moldova este parte;
  33. elaborează strategii la nivel de raion pentru susţinerea procesului de reabilitare şi integrare socială şi ocupaţională a persoanelor cu dizabilităţi în baza necesităţilor identificate în parteneriat cu instituţiile de profil şi societatea civilă.
  34. consolidează, dezvoltă şi prestează servicii de asistenţă socială persoanelor cu dizabilităţi:
    • servicii comunitare (serviciul de asistenţă socială comunitară, serviciul cantinei de ajutor social, serviciile centrelor comunitare, etc.);
    • serviciul de protezare şi ortopedie;
    • în caz de necesitate, a serviciilor de zi (servicii de reabilitare, dezvoltare a abilităţilor de autoîngrijire, socializare, kinetoterapie, ergoterapie, etc.);
    • în caz de necesitate, serviciilor de tip rezidenţial (aziluri, centre de plasament temporar, etc.).
  35. realizează intervenţiei în cazul persoanelor cu dizabilităţi conform procedurii managementului de caz.
  36. adresează către Consiliul medical consultativ, Consiliul de expertiză medicală a vitalităţii, Comisia medico-pedagogice, precum şi către alte servicii medicale relevante cazurile persoanelor cu dizabilităţi pentru asigurarea diagnosticării, tratamentului medical şi reabilitării.
  37. facilitează accesarea serviciilor educaţionale, de socializare, de dezvoltare a abilităţilor de viaţă independentă.
  38. distribuie articole protetico-ortopedice şi mijloacele de locomoţie nemecanizate pentru persoanele cu dizabilităţi şi a biletelor de reabilitare sanatorială, precum şi a tuturor tipurilor de facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi.
  39. referă cazurile complexe spre serviciile specializate sau cu specializare înaltă prestate la nivel naţional:
    • centrului republican experimental protezare, ortopedie şi reabilitare;
    • caselor internat pentru copii cu deficienţe mintale;
    • internatelor psiho-neurologice;
    • centrelor republicane de reabilitare a invalizilor; şcolilor internat speciale pentru copii cu deficienţe fizice şi sensoriale (dizabilităţi locomotorii, surzi, hipoacuzici şi cu surditate tardivă, slab-văzători, nevăzători);
    • şcolilor internat auxiliare pentru copii cu deficienţe mintale;
  40. conlucrează cu administraţia publică locală, agenţi economici şi societatea civilă în vederea adaptării spaţiilor şi facilitarea deplasării persoanelor cu dizabilităţi locomotorii în locurile publice;
  41. monitorizează şi evaluează impactul serviciilor de asistenţă socială adresate persoanelor cu dizabilităţi în vederea estimării gradului de integrare socială a acestora;
  42. stabileşte şi achită compensaţiile anuale pentru deservirea cu transport şi compensaţiile pentru transportul urban, suburban şi interurban.
  43. În domeniul asistenţei sociale a victimelor violenţei în familie, victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane şi în domeniul asigurării respectării egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei are următoarele atribuţii:
  44. realizează politica naţională în domeniul asistenţei sociale a victimelor violenţei în familie, victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane, asigurări egalităţii genurilor;
  45. asigură implementarea Sistemului naţional de referire (SNR) pentru asistenţa şi protecţia victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane, asigură coordonarea activităţii echipelor multidisciplinare la nivel local;
  46. prezintă rapoarte semestriale referitor la activitatea desfăşurată în teritoriu în contextul prevenirii fenomenelor de violenţă în familie şi traficul de fiinţe umane;
  47. elaborează programe individuale de acordare a asistenţei beneficiarilor întru integrarea acestora în societate;
  48. dezvoltă parteneriate sociale, contribuie la mobilizarea comunităţii în soluţionarea problemelor ce ţin de fenomenul violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane;
  49. apără drepturile şi interesele legitime ale victimelor violenţei în familie, victimelor traficului de fiinţe umane, inclusiv şi ale victimelor minore;
  50. realizează, în comun cu alte autorităţi abilitate cu competenţe în domeniu şi în colaborare cu organizaţiile neguvernamentale din domeniu, programe informaţionale în vederea prevenirii violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane, depăşirea stereotipurilor de gen şi educarea populaţiei în spiritul comportamentului non-violent;
  51. determină necesitatea creării de centre/servicii de reabilitare a subiecţilor violenţei în familie precum şi pentru victimele şi potenţialele victime ale traficului de fiinţe umane;
  52. monitorizează şi coordonează activităţile profesionale ale asistenţilor sociali din cadrul primăriilor, de prevenire ale violenţei în familie şi traficului de fiinţe umane, de sprijinire/consiliere şi de resocializare a victimelor (precum şi agresorilor în cazurile violenţei în familie);
  53. monitorizează victimele şi le acordă asistenţă în procesul de (re)integrare şi resocializare;
  54. conlucrează cu autorităţile publice locale în vederea repartizării echitabile din punct de vedere gender a funcţiilor publice şi de decizie, comunică activ cu conducerea agenţilor economici, asociaţiile de patronat şi sindicatele din teritoriu vizând respectarea principiului de asigurarea egalităţii de gen în sfera socio-economică, contribuie la sporirea activismului social al femeilor din mediul rural;
  55. organizează popularizarea cunoştinţelor de educare şi informează populaţia în vederea combaterii stereotipurilor cu referire la responsabilităţile părinteşti, valoarea muncii casnice, promovarea responsabilităţilor egale în viaţa de familie şi cea profesională.
  56. În domeniul asistenţei sociale a altor grupuri de beneficiari Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei are următoarele atribuţii:
  57. organizează evaluări periodice în raza raionului pentru depistarea problemelor sociale din teritoriu şi identificarea persoanelor aflate în dificultate şi grupurilor noi de beneficiari;
  58. duce evidenţa şi contribuie la socializarea şi reintegrarea persoanelor reîntoarse din locurile de detenţie, inclusiv a tinerilor delincvenţi în colaborare cu comisariatul de poliţie, inclusiv cu inspectoratul minori şi moravuri. Participă în comun cu organele de drept la monitorizarea desfăşurării pedepselor alternative;
  59. identifică şi referă persoanele dependente de drog şi alcool către comisiile pe problemele sociale pentru a fi direcţionate spre servicii specializate de dezalcoolizare şi dezintoxicare;
  60. oferă suport pentru integrarea socială pentru tinerii absolvenţi ai şcolilor de tip rezidenţial;
  61. identifică şi recomandă crearea serviciilor specializate pentru persoanele cu probleme de sănătate mintală;
  62. identifică şi oferă suport persoanelor fără adăpost şi refugiaţilor;
  63. oferă suport şomerilor, inclusiv familiilor tinere cu copii, care temporar nu sunt angajaţi în câmpul muncii, prin intermediul Agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă;
  64. conlucrează cu instituţiile medicale şi organizaţiile neguvernamentale specializate în vederea asigurării accesului/creării serviciilor [socio-medicale pentru persoanele şi copii infectaţi cu HIV/SIDA, precum şi familiile acestora;
  65. participă la desfăşurarea campaniilor informaţionale ce ţin de prevenirea răspândirii infecţiei HIV/SIDA, aspectelor de stigmă şi discriminare a persoanelor afectaţi/infectaţi şi familiilor acestora;
  66. conlucrează cu reprezentanţii de etnie romă în vederea asigurării accesului non-discriminatoriu la sistemul de protecţie socială;
  67. acţionează ca reprezentant legal pentru persoanele adulte dependente care suferă de abuz, neglijare sau probleme de sănătate mintală;
  68. identifică şi oferă suport altor persoane aflate în dificultate care nu sunt specificate în prezentul Regulament.

Alte atribuţii ale Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei sunt:

  1. efectuează audienţa cetăţenilor, examinează scrisori, petiţii, cereri, pregătesc răspunsuri şi explicaţii privind aplicarea legislaţiei;
  2. informează populaţia şi acordă consultaţii cu privire la serviciile de asistenţă socială şi drepturile persoanei la acest servicii;
  3. referă cererile/reclamaţiile către organul abilitat de prestare a serviciilor sociale respective în cazul în care obiectul cererii/reclamaţiei depăşeşte limita competenţei sale;
  4. informează neîntârziat autorităţile competente despre cazurile de încălcare a legislaţiei în domeniul prestării serviciilor sociale, precum şi despre alte cazuri de necorespundere a cerinţelor prescrise;
  5. asigură evidenţa prestatorilor şi beneficiarilor serviciilor de asistenţă socială;
  6. identifică necesităţile de formare profesională a personalului angajat în sistemul de asistenţă socială şi asigură consolidarea capacităţilor profesionale ale acestora.
  7. în dependenţă de necesităţile identificate, planifică măsurile de asistenţă socială şi identifică mijloacele financiare necesare, inclusiv pentru procurarea serviciilor sociale de care nu dispune;
  8. supraveghează acumularea mijloacelor financiare la Fondul local de susţinere socială a populaţiei şi distribuirea acestora celor mai defavorizate categorii ale populaţiei;
  9. contribuie prin mijloace posibile la funcţionarea asociaţiilor obşteşti de utilitate publică cu domeniul de activitate în sfera serviciilor sociale;
  10. conlucrează cu organizaţiile neguvernamentale naţionale şi internaţionale în vederea susţinerii populaţiei aflate în dificultate;
  11. prezintă Consiliului raional şi MMPSF dări de seamă privind activitatea Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei.

Capitolul VI. Drepturile Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei

  1. Pentru exercitarea funcţiilor sale, Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei este investită cu următoarele drepturi:
  2. să stabilească atribuţiile, normele de funcţionare a structurii teritoriale de asistenţă socială, efectivul de personal de care este nevoie pentru soluţionarea problemelor sociale ale unităţilor administrativ-teritoriale;
  3. să aprobe ordine privind realizarea atribuţiilor prevăzute de prezentul Regulament şi deciziilor autorităţilor publice locale, ordinilor, instrucţiunilor, indicaţiilor metodologice, dispoziţiilor MMPSF;
  4. să apeleze la organele administraţiei publice locale şi centrale care au tangenţă cu domeniul asistenţei sociale pentru a contribui la implementarea politicilor şi strategiilor în domeniu precum şi la soluţionarea cazurilor beneficiarilor serviciilor de asistenţă socială;
  5. să dezvolte şi să consolideze asistenţa socială la nivelul unităţii administrativ-teritoriale conform necesităţilor sociale identificate;
  6. să organizeze activităţi de consolidare a competenţelor profesionale ale personalului angajat în structura teritorială de asistenţă socială;
  7. să solicite de la MMPSF materiale metodologice şi instrucţiuni de aplicare practică, precum şi organizarea periodică a instruirilor de formare profesională continuă pentru angajaţii structurii teritoriale de asistenţă socială;
  8. să solicite organelor abilitate cu responsabilităţi de acreditare şi inspecţie a serviciilor sociale să ofere rapoarte de inspecţie cu specificarea lacunelor şi încălcărilor şi cu recomandări de eficientizare a activităţii;
  9. să formeze parteneriate locale cu organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale, agenţii economici de la nivel naţional şi internaţional pentru a facilita procesul de implementare a strategiei locale de asistenţă socială şi de prestare a serviciilor de asistenţă socială;
  10. să înainteze organelor administraţiei publice locale şi structurilor ierarhic superioare propuneri ce vizează eficientizarea asistenţei sociale pentru persoane şi grupuri aflate în dificultate;
  11. să introducă modificări în prezentul Regulament în funcţie de specificul local şi să-l aprobe la Consiliul raional.

Capitolul VII. Organizarea şi funcţionarea Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei

  1. În cadrul Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei este angajat următorul personal:
  2. șef a Direcţie asistenţă socială şi protecţia familiei – director al Fondului local de susţinere socială a populaţiei, autoritate tutelară în domeniul protecţiei drepturilor copilului;
  3. șef adjunct al Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei;
  4. contabil şef;
  5. specialist principal în protecţia drepturilor copilului,
  6. specialist superior;
  7. specialist superior;
  8. specialist;
  9. specialist;
  10. șeful serviciului de îngrijire la domiciliu;
  11. șeful serviciului de asistenţă socială comunitară;
  12. felcerul protezist;
  13. asistenţi sociali comunitari;
  14. lucrători sociali;
  15. personal auxiliar.
  16. Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei este condusă de șef, care este desemnat şi eliberat din funcţie de Consiliul raional. Şeful Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei exercită următoarele funcţii principale:
    1. conduce întreaga activitate a direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei şi o reprezintă în raporturile cu MMPSF, autorităţile administraţiei publice locale şi centrale, instituţiile private şi persoanele fizice;
    2. ajustează şi dezvoltă atribuţiile specifice în prezentul Regulament în funcţie de specificul raionului;
    3. asigură şi răspunde de crearea condiţiilor necesare pentru realizarea scopului şi obiectivelor de activitate ale Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei, în limitele competenţei acordate cu respectarea prevederilor legale;
    4. asigură organizarea activităţii în vederea implementării cadrului normativ ce ţine de domeniul asistenţei sociale;
    5. stabileşte atribuţiile funcţionale ale salariaţilor Direcţiei asistenţă şi protecţia familiei;
    6. angajează şi eliberează personalul Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei, în conformitate cu legislaţia;
    7. asigură dezvoltarea şi consolidarea competenţelor profesionale ale personalului angajat;
    8. reprezintă instituţia şi consolidarea competenţelor profesionale ale personalului angajat;
    9. reprezintă instituţia în relaţiile cu terţii, în limita competenţelor aprobate de organul ierarhic superior şi al regulamentului.
  1. Şeful Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei este şi directorul executiv al Fondului de susţinere socială a populaţiei, care asigură administrarea eficientă a mijloacelor financiare şi valorilor materiale.
  2. Şeful Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei exercită funcţia de Autoritate tutelară în domeniul protecţiei drepturilor copilului conform stipulărilor Codului Familiei.
  3. Şef adjunct al Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei este desemnat şi eliberat din funcţie de către şeful Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei.
  4. Desemnarea şefului adjunct se face în condiţiile Clasificatorului unic al Funcţiilor Publice (Capitolul III, secţiunea I, Cod B 40).
  5. Şeful adjunct al Direcţiei sociale şi protecţia familiei exercită următoarele funcţii:
    1. exercită un şir de obligaţiuni de serviciu a şefului Direcţiei în lipsa acestuia;
    2. realizează politicile statului în domeniul asistenţei sociale a familiilor cu copii în situaţii de risc;
    3. consolidează, dezvoltă şi prestează servicii adresate familiilor cu copii în situaţii de risc;
    4. identifică cazurile copiilor aflaţi în dificultate, asigură intervenţia timpurie şi previne agravarea problemelor sociale;
    5. realizează intervenţia în cazul familiilor şi copiilor în dificultate conform procedurii managementului de caz;
    6. realizează politicile naţionale în domeniul asistenţei sociale a victimelor violenţei în familiei, victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane, asigură egalitatea genurilor;
    7. asigură implementarea sistemului naţional de referire pentru asistenţa şi protecţia victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane, coordonează activitatea echipelor multidisciplinare la nivel local;
    8. apără drepturile şi interesele legitime ale victimelor violenţei în familie, victimelor traficului de fiinţe umane, inclusiv a victimelor minore;
    9. monitorizează victimele şi acordă asistenţă în procesul de (re)integrare şi (re)socializare.
  1. Contabilul şef exercită următoarele funcţii principale:
  2. a) duce evidenţa contabilă a tuturor activităţilor realizate în cadrul Direcţiei asistenţei sociale şi protecţia familiei;
  3. b) asigură evidenţa contabilă a mijloacelor extrabugetare a fondului local de susţinere socială a populaţiei şi evidenţa distribuirii ajutoarelor materiale şi umanitare persoanelor aflate în dificultate;
  4. c) participă la procesul de planificare bugetară.
  5. Specialiştii din cadrul Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu atribuţiile Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei descrise pe domenii de asistenţă socială.
  6. Serviciile instituite în subordinea Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei sunt:
  7. a) serviciul de îngrijire la domiciliu,
  8. b) serviciul de asistenţă socială comunitară,
  9. c) serviciul protezare şi ortopedie.
  10. Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei poate institui servicii sociale noi reieşind din necesităţile raionului, acţionând în mod autonom sau în parteneriat cu agenţii economici, organizaţiile neguvernamentale naţionale şi internaţionale.

Capitolul VIII. Raporturile de colaborare ale Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei

  1. Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei stabileşte raporturi de colaborare cu instituţiile şi organizaţiile:
  2. a) la nivel central se stabilesc raporturi de colaborare cu instituţiile şi organizaţiile ne-guvernamentale prestatoare de servicii sociale cu specializare înaltă;
  3. b) la nivelul doi al administraţiei publice locale Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei stabileşte relaţii de colaborare cu următoarele instituţii:

– consiliul raional, inclusiv cu comisiile care activează în cadrul acestuia: Consiliul raional pentru protecţia drepturilor copilului, comisia pentru protecţia copilului aflat în dificultate, Comisia teritorială pentru combaterea traficului de fiinţe umane;

– casa teritorială de asigurări sociale;

– casa teritorială de asigurări sociale;

– agenţia pentru ocuparea forţei de muncă;

– direcţia învăţământ, tineret şi sport inclusiv cu Comisia medico-psiho-pedagogică din cadrul acesteia;

– instituţiile medicale din teritoriu: spitalul raional, centrul medicilor de familie inclusiv cu comisia medicală consultativă din cadrul acestuia;

– oficiul de integrare a actelor stării civile;

– secţia de evidenţă şi documentare a populaţiei;

– comisariatul de poliţie, inclusiv cu inspectoratul minori şi moravuri şi secţia probaţiune din cadrul acestuia;

– organele de drept (judecătoria, procuratura);

– organizaţiile neguvernamentale, inclusiv cu organizaţiile prestatoare de servicii sociale;
altele.

  1. c) La nivelul întâi al administraţiei publice locale Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei stabileşte relaţii de colaborare cu următoarele instituţii:

– Consiliile locale, inclusiv cu Consiliile pentru protecţia drepturilor copilului;

– primăriile, inclusiv cu primarul – autoritate tutelară la nivelul întâi al administraţiei publice locale;

– instituţiile de învăţământ preşcolar şi şcolar;

– medicii de familie;

– poliţiştii de sector;

– organizaţiile neguvernamentale locale, inclusiv cu organizaţiile prestatoare de servicii sociale;

– biserica;

– agenţii economici;

– liderii comunitari;

– altele.

Capitolul IX. Monitorizarea şi evaluarea activităţii Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei

  1. Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei realizează monitorizarea serviciilor de asistenţă socială şi evaluarea impactului acestora asupra calităţii vieţii persoanelor aflate în dificultate:
  2. a) monitorizează se realizează sistematic prin colectarea şi analiza datelor conform indicatorilor de monitorizare pentru fiecare serviciu în parte în baza formularelor elaborate de MMPSF. Datele pentru indicatorii de monitorizare sunt colectaţi de către personalul Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei în limita atribuţiilor de serviciu;
  3. b) evaluarea se realizează la o anumită perioadă şi urmăreşte identificarea efectelor şi impactului serviciilor de asistenţă socială asupra populaţiei vulnerabile la nivel teritorial. Evaluările sunt realizate de echipa de evaluare formată prin ordinul șefului direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei. În dependenţă de scopul evaluării se stabilesc metodele, termenele şi grupurile ţintă cuprinse în procesul de evaluare.
  4. Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei este responsabilă de prezentarea către MMPSF a informaţiilor acumulate în rezultatul monitorizării şi evaluării la nivel teritorial, în forma şi intervalele stabilite.

Capitolul X. Finanţarea activităţii Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei

  1. Cheltuielile pentru realizarea activităţilor Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei se finanţează din contul bugetului raional, granturilor, sumelor oferite de donatori, neguvernamentali şi religioși, persoane fizice şi juridice, contribuțiile beneficiarilor, alte surse, conform legislaţiei.
  2. Personalul serviciului de asistenţă socială comunitară şi serviciul de îngrijire socială la domiciliul beneficiază anual de echipament pentru realizarea obligaţiunilor funcţionale.
  3. Cheltuielile pentru călătoriile în transportul public a personalului Direcţiei asistenţă socială, realizate în scop de serviciu și întreţinerea serviciului sunt acoperite din mijloacele bugetului raionului.

Capitolul XI. Dispoziţii finale

  1. Reorganizarea şi lichidarea Direcţiei asistenţă socială şi protecţia familiei se efectuează de către Consiliul raional cu acordul MMPSF.
  2. Administraţia publică locală de nivelul al doilea oferă pentru Direcţia asistenţă socială şi protecţia familiei un local adaptat şi dotat cu echipamentul necesar pentru desfăşurarea activităţilor ce permit organizarea activităţilor în grup şi lucrul individual cu beneficiarii.